Makreel

Zo gezond als een vis

Makreel biedt je ontzettend veel smaak, maar wordt vaak een beetje onderschat. Zo denken veel mensen bij makreel spontaan aan de gerookte versie, maar deze lekkere vis is ook heel goed vers te gebruiken. En wist je dat makreel als vette vis een hele belangrijke plaats inneemt in gezonde voeding? Hoe zit dit precies? We zochten het voor je uit.

Waarom makreel gezond is

Makreel is een zogenaamde halfvette vis. Het bevat per 100 gram tussen de 2 en 12 gram vet, waarvan een groot deel uit meervoudig onverzadigde vetzuren, de omega-3-vetzuren, bestaat. Dit type vetten staat ook wel bekend als visvetzuren. Makreel past vanwege deze visvetzuren in een gezonde voeding. Waarom zijn die visvetzuren zo gezond, vraag je je nu misschien af?

De visvetzuren van makreel

De omega-3-vetzuren in onder andere makreel zijn heel gunstig voor onze gezondheid. Ze helpen je lichaam bij de aanmaak van ontstekingsremmende stoffen, het behoud van een gezond cholesterol en beschermen de bloedvaten tegen infectieschade die na verloop van tijd tot hartkwalen kan leiden. Omega-3-vetten zijn ook van belang voor de hersenen en het zenuwstelsel én ze kunnen ook een positieve uitwerking hebben op de geestelijke gezondheid.

Visvetzuren moet je uit voeding halen

Ons lichaam maakt zelf te weinig omega-3-vetzuren aan. We moeten deze vetten daarom uit voeding halen. Dit kan makkelijk door één keer per week vette vis, zoals een portie makreel te eten. Wil je optimaal profiteren van de gezonde vetten uit makreel? Geef dan pocheren, stomen, grillen, stoven en bakken de voorkeur. Gefrituurde en gepaneerde visgerechten slurpen namelijk veel vet op.

Vitamine D in makreel

De visvetzuren van de makreel zijn niet het enige goede aan deze vis. Vette vis en met name de makreel is rijk aan vitamine D. Deze vitamine D is cruciaal voor de opname van calcium in het lichaam. Je maakt vitamine D ook onder invloed van UV-straling – met andere woorden, de zon –  aan, maar aangezien het aantal zonuren in Nederland erg beperkt is, kun je met voeding zoals de makreel je vitamine D voorraad prachtig op peil houden.

Makreel op z’n best

Een gezonde portie makreel hoeft niet altijd een gerookte makreel te zijn. Ook in z’n niet-gerookte vorm is makreel erg lekker én gezond. De smaak van verse makreel heeft wat weg van haring, maar is verfijnder. Zeker een vette vis zoals makreel, is een perfecte kandidaat om te grillen in de grillpan of op de BBQ. Een groot voordeel is dat je er weinig tot geen extra vetten voor nodig hebt. Of fileer eens een keer verse makreel en braad hem in olijfolie. Zelfs als je makreel zonder graat bereidt, gaat er weinig van zijn heerlijke smaak verloren.

Omdat makreel zo gezond is, visten we nog enkele makreelrecepten voor je op.